Te mennyi hirdetést látsz egy nap alatt?
Az első gondolatod valószínűleg most az, hogy sajnos túl sokat.
De mennyi az a sok?
A napokban többször is szembejött velünk egy óriási szám: egy átlagos ember 10.000 hirdetéssel találkozik naponta. Erre a számra rengeteg médium, könyv, újságcikk hivatkozik - de szerencsére vannak, akik utána is mennek (többek között ezért is ajánljuk figyelmetekbe a BBC More or less podcast-ját, melyet a zseniális Tim Harford szerkeszt és vezet), hogy mi áll az ilyen és ehhez hasonló hírek mögött.
Node vissza a számokhoz.
Tényleg 10,000 hirdetéssel találkoznánk csupán egy nap leforgása alatt?
Ha egy egyszerű matekkal kezdjük a nyomozást, akkor máris elbizonytalanodhatunk - egy nap 24 órából áll, melyből jobb esetben 8-at át is alszunk, tehát ébrenlétünk során körülbelül 6 másodpercenként kellene találkoznunk hirdetésekkel.
Hm.
Ha elgondolkodunk azon, hogy az aktív hirdetéseken kívül, melyeket weboldalakon, a közösségi médiában, a buszon, egy prospektusban, magazinban vagy épp a boltban látunk mennyi passzív, minket csupán súroló hirdetéssel is találkozunk - logókkal a háztartásunkban, a környezetünkben található tárgyakon, a boltban szóló rádióból harsogva, az elsuhanó busz oldalán vagy épp a szembejövő autó hűtőrácsán-, akkor azonban talán mégis elgondolkodunk azon, hogy ez a 10,000 nem is olyan hihetetlen szám.
Meg ugye sokan mondják is, hogy így van, tehát valószínű, hogy mégsem akkora kamu ez, mint azt elsőre gondolnánk.
Pedig a 10.000-es szám a "valaki mondta" tipikus esete: Edwin Abel marketinges a '60-as években a tévézéssel töltött idő és a leadott reklámok alapján kiszámolta, hogy egy 4 tagú család egy nap közel 1,500 reklámot láthat. Aztán az 1,500 egyszercsak már nem a családra, hanem egy emberre vonatkozott, majd az idő múlásával lett belőle 3,000, 5,000, 8,000 majd 10,000.
Az úgy is olyan szép kerek szám.
S hogy mi a tanulsága ennek a történetnek?
Persze szeretjük a nagy számokat, az állesős rácsodálkozásokat, a szemfényvesztést és az ámulatot. Az ügyfeleink pedig szeretik, hogy ennyire tájékozottak vagyunk.
A tájékozottsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy challengel-jük amit hallunk, és nem hiszünk el mindent elsőre, hanem gondolkodunk rajta. Forrásokat keresünk. Kredibilis hivatkozások után kutatunk. Vagy használjuk a józan eszünket és elvégzünk egy egyszerű osztást.
Esetleg elvégzünk egy kísérletet, és megvizsgáljuk:
Valójában hány hirdetést is látunk naponta?
(Tim Harfordék szerint valahol 30 és 500 között, de egyszer nekiülünk, és mi is megszámoljuk)
Comments